Psychoterapia. Wyjaśniam dlaczego warto na nią iść i jakie daje korzyści

Dzisiaj śmiało mogę napisać, że psychoterapia uratowała moje życie. Była tym pierwszym krokiem na drodze do zmian, które doprowadziły mnie do punktu w którym obecnie jestem, a jest to cholernie szczęśliwe miejsce. Dała mi perspektywę, możliwości i poczucie sprawczości. Wyszłam z miejsca w którym miałam wrażenie, że nic nie mogę, do miejsca w którym mogę wszytko i wiele więcej. 

W dzisiejszym wpisie wyjaśnię Ci jakie są rodzaje psychoterapii, jakie korzyści daje terapia i jaką technikę pracy najlepiej wybrać dla siebie.

psychoterapia

Psychoterapia

to stosowanie metod psychologicznych, zwłaszcza opartych na regularnym kontakcie międzyludzkim, w celu pomocy osobom zmagającym się z różnorodnymi problemami. Psychoterapia służy poprawie dobrostanu i zdrowia psychicznego, rozwojowi relacji i umiejętności społecznych, może dotyczyć zmiany lub radzenia sobie z dokuczliwymi zachowaniami, przekonaniami, obsesjami, myślami lub emocjami. Niektóre techniki psychoterapeutyczne są uznane za oparte na dowodach naukowych metody leczenia określonych zaburzeń psychicznych

[def: wikipedia]

Kiedy warto iść na terapię?

Zawsze! Na terapię warto iść zawsze niezależnie od wieku czy doświadczenia, ponieważ stanowi ona niesamowite narzędzie samopoznania i rozwoju osobistego. W toku procesu poznajesz siebie, własne mechanizmy działania, które nie zawsze bywają skuteczne i otrzymujesz „zestaw narzędzi” do radzenia sobie z różnymi doświadczeniami życiowymi. Przestajesz powielać nieprawidłowe schematy, mierzysz się z fałszywymi przekonaniami, budujesz w sobie sprawczość, w pełni biorąc odpowiedzialność za własne decyzje życiowe. Wychodzisz z roli ofiary, zaczynasz zyskiwać relatywny wpływ na własne życie. Budujesz je takim jakiem chcesz je widzieć. Nikt inny tylko Ty masz moc zmieniania tego co już dłużej Ci nie służy.

 

Poza ewidentnymi korzyściami rozwojowymi psychoterapię należy rozważyć zawsze w przypadku:

  • chorób czy zaburzeń psychicznych ( zaburzeń depresyjnych, lękowych itd) jako leczenie uzupełniające lub samodzielne
  • zaburzeń osobowości
  • kryzysów życiowych ( reakcja żałoby, straty, życiowe zmiany)
  • powtarzalnych schematów życiowych (np. wchodzenie w niewłaściwe relacje, powtarzanie „tych samych błędów”)
  • zaniżona samoocena, niezadowolenie z życia, poczucie braku kontroli czy też problemy z podejmowaniem decyzji.
  • uzależnienia od alkoholu, narkotyków, hazardu czy komputera
  • problemy z nawiązywaniem relacji i w prawidłowych kontaktach społecznych
  • zaburzenia odżywiania ( anoreksja, bulimia)
  • doświadczenie traumy życiowej , stanu zagrożenia życia

Rodzaje i techniki psychoterapii

 

 

Terapia poznawczo-behawioralna

Jest to jedyny rodzaj terapii o klinicznie udowodnionej skuteczności. U jej podstaw leży założenie że nasze myślenie, i wyuczone przekonania warunkują nasze postępowanie, co oznacza, że zmieniając schematy myślenia jesteśmy w stanie wpłynąć na nasze postępowanie. „Psychoterapia poznawczo-behawioralna” ma jasną strukturę i jest nastawiona na konkretne cele. Pozwala zrozumieć jakie mechanizmy warunkują nasze problemy oraz prowadzi do powstawania nowych bardziej adaptacyjnych. Terapeuta jest bardziej dyrektywny, edukuje pacjenta, wyznacza zadania domowe, interpretuje mechanizmy poznawcze. Pomiędzy sesjami wykonywane są zadania, które przyspieszają zdrowienie pacjenta.

Terapia psychodynamiczna

Podstawą terapii psychodynamicznej ( opartej na psychoanalizie) jest założenie, że nasze zachowanie uwarunkowane jest wydarzeniami z przeszłości, które warunkują nieświadome mechanizmy naszego działania w teraźniejszości ( powtarzamy schematy z przeszłości w teraźniejszych sytuacjach życiowych). Terapia pozwoli na przepracowanie konfliktów wewnętrznych, wypracowanie nowych sposobów radzenia sobie. Terapeuta nie jest dyrektywny, to pacjent wnosi treści na każdej sesji. Jest to rodzaj terapii wglądowej, często wieloletniej.

Terapia egzystencjalno-humanistyczna

Do tego rodzaju terapii należy terapia Gestalt oraz terapia skoncentrowana na rozwiązaniach. Celem terapii będzie odkrycie Twojego potencjału oraz zwiększenie wiary w siebie oraz we własne możliwości. Terapia ma stworzyć warunki do rozwoju osobistego, a pacjent decyduje jakie tematy bedą poruszane w trakcie spotkań.

Terapia systemowa

To rodzaje terapii w której biorą udział wszyscy Twoi bliscy ( rodzina, dzieci, partner). U podstaw terapii leży założenie, że wszelkie problemy i objawy są spowodowane zaburzonymi relacjami miedzy osobami tworzącymi system rodzinny czy partnerski. Ma ona za zadanie poprawić komunikację między bliskimi, rozwiązać zaistniałe konflikty, zaznaczyć prawidłowe granice między członkami rodziny i tym samym usprawnić cały system wzajemnych oddziaływań.

Jaki rodzaj terapii wybrać dla siebie i jakiego psychoterapeutę?

Wybór rodzaju terapii możesz dokonać samodzielnie czytając o poszczególnych nurtach. W ten sposób ocenisz z którą techniką będzie Ci najbardziej po drodze. Jeśli poza chęcią samopoznania cierpisz na choroby bądź zaburzenia psychiczne rodzaj terapii pomoże Ci wybrać prowadzący lekarz psychiatra kierując się skutecznością poszczególnych technik w konkretnych zaburzeniach psychicznych.

Poszukując właściwego psychoterapeuty koniecznie zwróć uwagę na certyfikaty, które będą dokumentem pomyślnego przejścia i zakończenia nauczania w konkretnym rodzaju terapii. Niesamowicie ważnym jest zweryfikowanie w ten sposób wiedzy i uprawnień, ponieważ w polskim prawie zawód psychoterapeuty nie został uregulowany, także możesz spotkać na swojej drodze osoby podające się za terapeutów, które faktycznie nie będą miały wystarczających uprawnień.

Pamiętaj, idąc na pierwszą konsultację nie musisz od razu zdecydować się na cały proces terapeutyczny z daną osoba. Zostaw sobie czas i przestrzeń na dokonanie wyboru właściwego terapeuty ( najlepiej umówić się na kilka konsultacji i wówczas podjąć decyzję), bo to właśnie ten wybór będzie kluczowym w procesie terapeutycznym. Tylko osoba, która poza odpowiednim przygotowaniem do zawodu będzie w pełni Ci odpowiadała zostanie tą właściwą przed którą otworzysz swój umysł i serce. Pozwolisz poprowadzić się ku lepszej przyszłości. Przyszłości w której to Ty decydujesz jak będzie wyglądać.

<<< słuchaj podcastu

Tutaj opowiadam od strony bardziej prywatnej co dobrego zrobiła dla mnie psychoterapia i jak otworzyła moje spojrzenie na inne perspektywy.

KOMENTARZE