Pranayama – Ćwiczenia oddechowe – Jeden z fundamentów Jogi

Pranayama [ prana- energia życiowa, oddech; yama- dyscyplina, kontrola]
-to zbiór technik oddechowych, prowadzących do uzyskania kontroli nad oddechem co powoduje zwiększenie energii życiowej, redukcję stresu, wyciszenie umysłu przez co stanowi świetne narzędzie przygotowujące do medytacji.

Praktyka pranajamy niesie ze sobą liczne korzyści zdrowotne poprzez działanie na parasympatyczny układ nerwowy. Jest jednym z fundamentów jogi przybliżających nas do osiągnięcia pełnej harmonii w byciu „tu i teraz”.

Korzyści pranayamy:

  • poprzez prawidłową technikę oddechową zwiększamy powierzchnię płuc biorącą udział w wymianie gazowej, co powoduje obniżenie tętna i ciśnienia krwi oraz zwiększenie ogólnej wydolności organizmu.
  • rytmiczne , kontrolowane oddychanie wycisza umysł, wyostrza koncentrację i redukuje stres.
  • uczy prawidłowego wzorca oddechowego.
  • reguluje pH
  • wzmaga wydzielanie endorfin wpływających na redukcję zaburzeń nastroju.
  • przygotowuje do medytacji poprzez wyciszenie „gonitwy myśli” sprowadza do „tu i teraz”.

pranajama

Wygodna praktyka pranajamy.

Techniki oddechowe stosujemy najczęściej siedząc z wyprostowanym kręgosłupem i brodą delikatnie pochyloną do mostka. Wałek do jogi czy poduszka medytacyjna to świetne narzędzia usprawniające praktyki oddechowe.

Przeciwskazania do wykonywania pranajamy

Poniżej podaję ogólne przeciwskazania do praktyki pranajamy, niemniej jednak poniższe stany nie będą stanowiły przeciwskazania do wszystkich technik oddechowych.

  • ciąża

  • niektóre techniki będą przeciwskazane przy wysokim lub niskim ciśnieniu tętniczym.

  • astma oskrzelowa.
  • choroby serca.
  • nadkwaśność żołądka
  • jaskra
  • kaszel, katar i infekcja górnych i dolnych dróg oddechowych

Jak praktykować pranajamy – Techniki oddechowe

Praktykować pranayamę może każdy bez względu na wiek.

Technik oddechowy jest bardzo dużo, dzisiaj przedstawię Ci te najbardziej popularne, które i ja stosuję od lat. Zacznij od przyjęcia prawidłowej pozycji- kręgosłup prosty, broda pochylona lekko do mostka. Ręce swobodnie spoczywają na kolanach, lub przyjmą odpowiednią mudrę.

  1. Oddech Ujjayi
    Oddech Ujjayi” to specjalny rodzaj oddychania, który wykorzystuję we własnej praktyce Asthanga Jogi i Vinyasa Jogi. Jest to głęboki oddech przypominający dźwięk oceanu, musi być wyraźnie słyszalny podczas praktyki. Oddychaj przez nos, a powietrze prowadź po tylnej ścianie gardła delikatnie zaciskając mięśnie gardła. Oddychaj rytmicznie wykonując poszczególne asany.
  2. Sama Vritti Pranayama
    To technika w której wdech i wydech będą trwały tą samą długość. Licz do 4 podczas powolnego wdechu, zatrzymaj oddech na szczycie wdechu licz ponownie do 4 i rozpocznij wydech- licz do 4 i na szczycie wydechu zatrzymaj oddech i licz do 4. Cykl taki powtarzaj.
  3. Nadi śodhana pranayama
    Oddech naprzemienny , pomaga zsynchronizować działanie prawej i lewej półkuli mózgu przez co powoduje  osiągnięcie równowagi fizycznej i mentalnej. Usiądź z wyprostowanym kręgosłupem. Lewą rękę w Gian mudrze ułóż spokojnie na lewym kolanie, prawa w Vishnu mudrze będzie aktywnie zamykać kolejno nozdrza. Oddychaj przez nos. Zamknij prawe nozdrze palcem serdecznym prawej ręki, weź głęboki spokojny wdech przez lewe nozdrze. Teraz zatkaj lewe nozdrze kciukiem i usuń palec serdeczny z prawego nozdrza. Wypuść powietrze prawym nozdrzem. Weź wdech prawym nozdrzem, zablokuj prawe nozdrze, odblokuj lewe i wypuść nim spokojnie powietrze. To jeden pełny cykl oddechowy. Wykonaj około 10 cykli.
  4. Kapalabhati – oddech ognia
    Oddech ognia ma przede wszystkim właściwości oczyszczające. Wydychaj powietrze przez nos szybko i intensywnie przyciskając pępek w kierunku kręgosłupa, wdech nastąpi automatyczne. Wejdź w rytm 2-3 oddechy na sekundę. Technika ta oczyszcza wątrobę, krew, zwiększa natlenowanie krwi i oczyszcza umysł. Powtórz 20-30 razy.

     

     

     

     

Zapraszam na mój Instagram jogowy @jogabonito.pl

 

Parnajamę praktykuję od kilku lat, najczęściej  po skończonej sekwencji asan oraz zawsze wtedy, kiedy potrzebuję wyciszenia umysłu i uspokojenia .

Przeczytaj również:

PODOBNE
KOMENTARZE