Joga dla początkujących – Ćwiczenia na macie czy styl życia ?

Joga ( „joga” w sanskrycie -„integracja”, „połączenie”, „jedność”) to starożytny system filozoficzny wywodzący się z Indii. To jedność ciała i umysłu, a nie jak powszechnie wydawałoby się zbiór ćwiczeń – asan- dla poprawy zdrowotności ciała. Joga to o wiele więcej, to zbiór zasad etycznych, styl życia, który niepostrzeżenie wychodzi poza codzienna praktykę na macie powodując zmiany w każdej płaszczyźnie Twojego życia. Staje się częścią Ciebie i Twojego postrzegania świata, poszerza horyzonty, buduje ciszę, znajduje odpowiedzi na pytania, które zaczynasz sobie zadawać. Joga zmienia wszystko.

 

Czym jest joga?

 

Praktyka jogi to połączenie ćwiczeń fizycznych, pozycji – asan, technik oddechowych – pranajamy oraz medytacji – dhyany.

Joga nie jest religią, może ją praktykować każdy bez względu na wiek, styl życia, wyznania i poglądy czy ograniczenia w ciele. Jest absolutnie dla wszystkich, którzy chcą zmienić swoje życie całkowicie, uczynić je harmonijnym i pełnym.

mata do jogi

Mata do jogi na całe życie

Mata do jogi, która jest ze mną od 7 lat to Manduka Pro o grubości 6mm. Idealnie nadaje się do dynamicznych praktyk, asany są stabilne( zero ślizgania ), a świetna amortyzacja chroni stawy.

Co daje joga?

Joga dzięki holistycznemu podejściu  umożliwia osiągnięcie zdrowego, wolnego od bólu ciała w połączeniu z samopoznaniem. Praktyka uczy cierpliwości, dystansu i akceptacji, które to wartości zaczynają przejawiać się z czasem również poza matą. Pokazuje jak skupić się na chwili obecnej, zyskać świadomość własnego ciała, znaleść równowagę zarówno pod względem psychicznym jak i fizycznym zarówno na macie jak i poza nią.

Joga to wiele więcej niż ćwiczenia fizyczne, to styl życia, rozumienia, uważność i harmonia, którą budujesz każdego dnia w którym decydujesz się stanąć na macie. Dostrzeże to każdy, kto z dyscypliną i zaangażowaniem oddaje się własnej praktyce obserwując jak bardzo zaczyna ona wpływać również na świat poza matą, dając szczęście, pełnie i całkowitą harmonię.

Joga dla początkujących

Co potrzebujesz aby zacząć praktykować jogę?

Motywacja i chęć zmiany, to zdecydowanie najważniejsze czynniki, które pozwolą Ci rozwinąć praktykę własną. Poza tym zaopatrz się w matę, proponuję zdecydować się na taką o lepszej jakości, która zapewni Ci stabilność w asanach, będzie zapobiegała ślizganiu się i ochroni twoje stawy. Zdecydowanie warto tutaj zainwestować, to będzie w końcu Twój najlepszy towarzysz w codziennej praktyce. 

Jaką matę do jogi wybrać?
Jeśli zamierzasz praktykować stabilną, wolniejszą jogę taką jak hatha-joga czy też yin joga wystarczy Ci „mata do jogi„o grubości ok. 4 mm. Natomiast jeżeli marzysz o jodze dynamicznej – asthanga joga, vinyasa joga zdecydowanie polecam Ci maty grubsze 5-6 mm, które zamortyzują przeskoki i tym samym ochronią Twoje stawy. 

Poza matą koniecznie zaopatrz się w pomoce takie jak dwa klocki do jogi oraz paski do jogi, które pomogą Ci praktykować poprawne pozycje asan. „Akcesoria do jogi” szczególnie ważne jeśli dopiero zaczynasz swoją praktykę i będziesz krok po kroku pracowała nad wzmocnieniem mięśni, ale i ich rozciągnięciem.

Style jogi i jaką praktykę wybrać dla siebie?

Jeśli dopiero zaczynasz praktykować jogę, ważne jest wybranie odpowiedniego stylu dla siebie. W dużej mierze od tego będzie zależało, czy odnajdziesz się na macie, czy będzie to dla Ciebie przykra konieczność. Poniżej znajdziesz najbardziej popularne style jogi.

Joga Iyengar

Jest to styl jogi idealny dla początkujących. Wolna, nastawiona na precyzyjne ustawienie się w asanie i prawidłowy oddech. W pozycji zostaje się dłużej, a pomiędzy asami nie ma płynnych przejść. Dzięki personalizacji ćwiczeń sprawdzi się u osób mających ograniczenia ruchowe – zwyrodnienia, urazy czy też inne problemy zdrowotne.

Joga Yin

Styl łączący elementy jogi i filozofii tao. Skupia się na oddziaływaniu na stawy, tkani łączne, ścięgna i powięzi. Utrzymanie asany trwa tutaj zdecydowanie dłużej 3-5 minut lub więcej. Jest to forma praktyki regenerująca i kojąca układ nerwowy.

Joga Kundalini

To najbardziej ezoteryczna praktyka nastawiona na pracę z energią  i transformację duchową. Będą tuta kraje wymagające fizycznie, ale też dużo mudr, praktyk oddechowych, mantr i medytacji.

Joga Asthanga

Dynamiczna i niesamowicie wymagająca fizycznie sekwencja asan i płynnych przejść między pozycjami. To medytacja w ruchu koncentrująca się na przepływie energii i uważności na tu i teraz.

Joga Vinyasa

Dynamiczna i intensywna sekwencja, podobna do Asthangi, ale w odróżnieniu od niej sekwencja poszczególnych asan nie jest zawsze taka sama, a zmienna. Stopień trudności może być regulowany od praktyki dla początkujących po bardziej zaawansowane.

Joga Birkam

To sekwencja 26 asan i 2 ćwiczeń oddechowych, które wykonuje się pomieszczeniu o temperaturze zwykle powyżej 40 stopni Celciusza. Łączy w sobie dobrodziejstwa sauny i jogi.

Pozostałe style to: acro joga, serial joga, joga restoratywna, joga śmiechu, hormonalna i inne.

Joga to droga do zmiany, harmonii ciała i umysłu, uważności, pracy nad sobą i swoimi przekonaniami. Wspomaga rozwój osobisty, sprawia, że wszystko zyskuje sens i znaczenie, a Ty jesteś doskonały/doskonała taka jaka/jaki jesteś.

 

Praktykę jogi rozpoczęłam 7 lat temu.
Z perspektywy czasu wiem, że była to jedyna słuszna decyzja jaką mogła podjąć. To wtedy kiedy postawiłam stopy na macie zaczęłam zmieniać swój świat. Na ten temat możesz poczytać tutaj.

PODOBNE
KOMENTARZE